Del 3: EN NORGE RUNDT-OPPLEVELSE

De siste 20 årene har sportspressen og fotballfansen i Norge sett fotballen gå fra å føre regnskap på pølsepapir til å omsette for hundrevis av millioner.

Som mange av sine kolleger i sportsredaksjonene rundt omkring i Norge,  hadde André Strømnes en barndom som aktiv idrettsgutt. Han var av typen som åpnet hverdagen med å slå opp på sportssidenes fotballtabeller, før han gikk til skolen. Hans eget talentet tok ham til spill i nest øverste fotballdivisjon for lokalklubben Eik-Tønsberg – hvor han blant annet var med å slå Stabæk, laget som senere skulle prege hverdagen hans. Videre karriere ble ødelagt av en korsbåndsskade, og da Tønsbergs Blad fant ut at avisen besto av altfor mange dresskledde femtiåringer, var han kjapp til å søke da avisen ville bedre sin ungdomsprofil. Arbeidsdagene ble lange og mange, men de bar frukter. I dag er han leder for sportsredaksjonen i Asker og Bærums Budstikke.

SPORTSREVYEN

Asker og Bærum var et område helt uten tradisjon for elitefotball.  Da Stabæk rykket opp til elitedivisjonen i 1994 tok dekningen av klubben over som hovedfokus på sportssidene. I begynnelsen var pressetribunen på Nadderud besøkt av riksavisene og en radioreporter fra NRK, i tillegg til lokalavisen. For 20 år siden var norsk fotball en idrett for amatører, i det beste fall non-amatører – det vil si at spillere ble kjøpt fri fra jobb. TV-innslag fra den øverste serien besto av en eller to reportasjer på Sportsrevyen på NRK søndag kveld. Profesjonaliteten økte etter hvert, og internett kom for fullt. De seneste årene har hvert eneste spark på ballen blitt dokumentert live på TV.

– Alt går sinnssykt mye fortere nå enn da jeg startet. Nå er pressetribunen på Stabæks kamper full. Og vi konsumerer fotball på en annen måte etter at internett kom, mener Strømnes.

Som lokalavis følger Budstikka sitt elitelag tett, og på hjemmekamper har avisen stilt mannsterke opp.

– I de senere årene har vi på hjemmekampene stilt med én journalist til nett,

FOTBALLFAGLIG TIL FINGERSPISSENE: André Strømnes i Budstikka har bakgrunn som spiller i 1. divisjon. Han opplever økt arbeidsmengde i i fotballdekningen i dag.
FOTBALLFAGLIG TIL FINGERSPISSENE: André Strømnes i Budstikka har bakgrunn som spiller i 1. divisjon. Han opplever økt arbeidsmengde i i fotballdekningen i dag.

to til papirutgaven, samt to fotografer. En på hver side av banen. Nå som finanskrisen er her må avisen kutte i variable kostnader, det vil si overtid, frilanshonorarer og reiser. Til bortekampene i år reiser vi med én journalist. Som også skal ta bilder. Det forventes at vi leverer et like godt produkt, og at vi som lokalavis er best på Stabæk, mens vi konkurrer med blant annet TV2 og de store avisene som har mange ganger våre ressurser.

ENMANNSORKESTER

Når han reiser betyr det å lage en forhåndssak til nettet, ta bilder og skrive til nett og lage bildeserie. På hotellet etter kampen, og langt ut i de sene timer blir det tid til de beste vinklingene han har spart for avis, og muligens en kommentar.

– Du får ikke tid til å nyte matchen akkurat, ler han.

Og skyter inn:

– Samtidig er det skikkelig tilfredsstillende når du får til noe bra.

Da Strømnes var på La Manga i 2007 for å følge Stabæk i sesongoppkjøringen leverte han 49 artikler til nett og papir. Da hadde han riktignok med fotograf.

– Men i år var jeg aleine og leverte rundt 30 saker og tok bilder selv. I tillegg laget jeg bildeserier og video.

Stabæks veteran Inge André Olsen la merke til alle rollene lokalreporteren hadde og mente Strømnes minnet om et enmannsorkester som står på Karl Johan.

KAOS I SPILLERMARKEDET

Før 2009-sesongen signerte Simen Brenne for Odd Grenland. I april måtte han ned i lønn. Lyn har inkassokrav i millionklassen. Bodø/Glimt måtte igjen reddes av Nordlandsbanken. Brann og Vålerenga har oppnådd suksess ved hjelp av rike onkler. I mai kom det ut at Stabæk trengte 30 millioner for å drifte klubben ut 2009. Og arenaen som sto ferdig før seriestart må selges.

– Noe må gjøres når klubbene plutselig ikke har penger og ikke kan oppfylle kontraktene med spillerne, sier Silje Vaadal, leder i spillerforeningen NISO.

Strømnes er sikker på at norske fotballklubber har gapt over altfor mye.

– Klubbene må begynne å sette tæring etter næring, og det må være en sammenheng mellom sportslig produkt og økonomi.

ÅRETS OVEGANG: Trond Olsen (i hvitt) var vinterpausens eneste store, norske overgang.
ÅRETS OVERGANG: Trond Olsen (i hvitt) var vinterpausens eneste store, norske overgang.

Som Budstikka må kutte i sine variable kostnader, må også fotballklubbene kutte i sine. Og det betyr å be spillerne gå ned i lønn, og frigi spillere.

– Det kommer til å bli et kaos i spillermarkedet når overgangsvinduet åpner etter sommeren, spår Strømnes.

Norske klubber er avhengig av å selge spillere til utlandet. Men i en tid hvor alle land og ligaer berøres av finanskrisen, tror han Lyn for eksempel kan se langt etter å selge Diego Guastavino for 10 millioner kroner.

– Hele Europa må kutte i sine spillerstaller. Og allerede i vinter fikk vi en pekepinn på hvor norske klubber står. Trond Olsens overgang fra Bodø/Glimt til Rosenborg var det eneste store spillerkjøpet på forsesongen.

Med en medieavtale til en verdi av 1,4 milliarder kroner for norsk fotball, har han problemer med å skjønne hvordan klubbene kan havne i en akutt økonomisk krise.

– Det som kommer ut av krisen er kanskje at klubbene stikker fingeren i jorda, håper han.

FREMMEDGJØRING AV FANSEN

– Det gunstige er at krisen presser fram refleksjoner over hva fotballproduktet bør være, sier Lillestrøm-supporter Vegar Hjermundrud, som sitter i styret i Norsk Supporterallianse, paraplyorganisasjonen for norske supporterklubber.

Med en far i forsvaret vokste han opp fra Andenes i nord til Rogaland i sør, men takket være en fotball- og Lillestrøm-interessert onkel i Rælingen ble Lillestrøm laget. Selv om han innrømmer å ha løpt rundt i Kevin Keegans Liverpool-drakt som gutt. Han har ikke noe romantisk forhold til tiden før de moderne arenaene kom på plass, men mener klubbene i større grad kunne tatt med supportere på råd når de bygde anlegg.

– Siste seriekamp i 1998 var siste gang Kanari-Fansen sto på den gamle tretribunen uten tak på Åråsen. Det blåste og regnet og jeg har ikke savnet den siden. Jeg tror mange klubber skulle ønske alle tilskuerne var like, men det er de ikke. Når de bygger arenaer bør de tenke på segmentering.

Og med det mener an å tilrettelegge for alle typer som besøker stadion på kampdager. Småbarnsfamilier, penjonister, lag fra junioravdelingen, funksjonshemmede og supportere som ønsker å få ut energi på tribunen.

– Klubbene må først og fremst tenke på menigheten, på dem som alltid er der. Det er fundamentet til klubbene. Føler kjernepublikummet seg fremmedgjort, blir de hjemme i stedet.  Kjernepublikummet må vøre prioritet nummer én.

 

Han mener klubbene bør sette fotballen i fokus, og lage arrangementer for dem som skal se fotball. Norsk fotball må «back to basic». For de fleste går på kamp for å se to ganger 45 minutter fotball med en pølse i pausen. Og det skal være rom for alle som er en del av en klubbs fanskare, og det bør være takhøyde når det gjelder det verbale.

 

ATMOSFÆRE: Fotball er best på TV med mye farge og mye folk.
ATMOSFÆRE: Fotball er best på TV med mye farge og mye folk.

– Stemning og rivalitet  selger. Thomas Hylland Eriksen sa en gang at «fotball er to ganger 45 minutter med hat, og ingen jøder ble drept på vei fra stadion».

KANARIGUL FOTBALLPOLITIKER: Styremedlem i Norsk Supporterallianse, Vegar Hjermundrud, mener fotballe må tilbake til røttene.
KANARIGUL SUPPORTERPOLITIKER: Styremedlem i Norsk Supporterallianse, Vegar Hjermundrud, mener fotballe må tilbake til røttene.

Som styremedlem i NSA er han ofte i møte med fotballens organer. Og supporternes tanker vinner gehør i maktens korridorer i en tid med nedgang i publikumstall, og hvor klubbene sliter økonomisk.

– Spesielt gjelder dette flytting av kamper for å tilpasse TV-selskapene. Kanskje er ikke det alltid så lurt.

Lyn må spille de fire hjemmekampene som trekker mest publikum – mot Lillestrøm, Stabæk, Rosenborg og Vålerenga – på andre tidspunkter enn det normale kamptidspunktet, som er søndag klokka 18.

– Det fremmedgjør Lyns publikum og fører til glisne tribuner. Fotball med tilskuere på tribunen er en flott TV-sport. Fotball uten publikum gjør seg dårlig på TV. Fotballen må tydeliggjøre hva som selger. Og fotballkamper med mye folk og høy stemning, det selger.

FLERE UNGGUTTER

Per-Mathias Høgmo, tidligere talentutvikler i Norges Fotballforbund (NFF) og nå trener i Tromsø, mener Platini og UEFAs forslag kan bli redningen for norsk fotball på sikt.

TILBAKELENT TALENTSPOTTER: Per-Mathias Høgmo, trener i Tromsø mener klubbene tvinges til å tenke alternativt i finanskrisen.
TILBAKELENT TALENTSPOTTER: Per-Mathias Høgmo, trener i Tromsø, mener klubbene tvinges til å tenke alternativt i finanskrisen.

– Når det gjelder restriksjoner på antall utlendinger, og også lønnstak, så er det forsøk på å bedre konkurranse- forholdene. Jeg mener det vil stimulere å satse på hjemlige spillere. Det vil tvinge klubbene til å tenke langsiktig på spillerutvikling. Kanskje 12-13 norske ungdommer blir tatt opp i Tippeligaen hvert år. Slike tiltak vil heve dette tallet.

Dagens eliteserie består av 40 prosent utenlandske spillere. De store snakkisene så langt i sesongen likevel vært norske. Mostafa Abdellaoue og Dawda Leigh i Vålerenga, Mads Stokkelien i Start og Marcus Pedersen i Strømsgodset er alle eksempler på at man kan satse på unggutter med norsk pass. Med mindre penger i omløp blir det kanskje mer fokus på det sportslige.

– Vi må sette fotballen – selve idretten – i fokus, og det gjentar Platini hele tiden. Man er redd for at bobla skal sprekke, og jeg tror bobla kan sprekke når jeg ser hvordan enkeltaktører innen fotballen opererer. Og en eventuell 60 prosentsregel vil sikre like standarder, og forutsigbarhet i fotballen som forretningsområde, og det sikrer rettighetene til de ansatte og gjøre fotballklubbene mindre sårbare for konjuktursvingninger.

LSK-supporter Hjermundrud tror klubbene kanskje ikke er i best stand til å ta de store og viktige avgjørelsene. Han tror UEFAs tanker har noe for seg.

– Klubbene er opptatt med å få betalt neste lønning, og å se fram mot neste kamp. Det er fotballens felleskapsorganisjoner, NFF, UEFA og FIFA som må ta ansvar. Fotballen i dag minner unektelig om en boble, og det høres fascinerende ut å belønne dem som driver riktig.

På NFF-kontorene på Ullevaal stadion får Platinis forslag full støtte.

– Antall utlendinger er den største bekymringen for norsk fotball. Eidsvold Turn skal være stolt av Stian Ringstad som spiller på Lillestrøm. Det gir bekreftelse på at de driver bra ungdomsarbeid og gir signaler om at lokale spillere kan satses på, mener generalsekretær Karen Espelund.

TRO PÅ PLATINI: Karen Espelund i NFF mener Platinis forslag kan reformere fotballen.
TRO PÅ PLATINI: Karen Espelund i NFF mener Platinis forslag kan reformere fotballen.

En redusering i antall utlendinger, og satsing på lokale ungdommer vil kanskje senke kvaliteten på fotballen noe. Men ikke interessen, tror Strømnes.

– Det som er et paradoks er at fotballsjefer i Norge innrømmer at eliteserien i fotball er en Norge Rundt-opplevelse, mer enn en ren fotballopplevelse. Klubbene er identitetsbyggere for lokalkulturen, en måte å vise tilhørighet og stolthet på. Og sånn sett kan satsing på norske spillere øke salgsvaren.

PRAKTANLEGG: Viking stadion anses som det flotteste i Norge.
PRAKTANLEGG: Viking stadion anses som det flotteste i Norge.

Noen steder i Norge har det lokale laget en spesiell plass i lokalmiljøet. Strømnes nevner Viking som tjener store summer på salg og utleie av VIP-fasiliter på Viking stadion. Det har kommet til det punktet at du må ha losje på stadion for å være en player i næringslivet. Siden Viking stadion sto ferdig i 2004 har omtrent alle kamper vært utsolgt. I 2009 har Stavanger- klubben måttet ty til gratisbilletter for å fylle den.

– Noen klubber har vært veldig flinke med å tenke på VIP-en, men det er resten av stadion som skaper fotballopplevelsen, mener Hjermundrud.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: